Naprawa stacji Commodore 1541 II ze słynnego warsztatu samochodowego z Gdańska
Historia urządzenia i stan wizualny
Stacja Commodore 1541 II, pracująca od 1994 roku obok komputera Commodore 64 i monitora Neptun 156 w słynny warsztacie samochodowym p. Jerzego Zygmunta zajmującym się wyważaniem wałów napędowych. Przekazana przez pośrednika do serwisu w celu usunięcia usterki związanej z brakiem komunikacji urządzenia z komputerem (Device Not Present). Stacja dysków była przez 30 lat narażona na działanie czynników losowych i pracowała w trudnych warunkach warsztatowych.
Naprawa stacji dysków Commodore 1541 II ze słynnego warsztatu samochodowego z Gdańska
Pierwszy test diagnostyczny potwierdził obecność usterki. Komputer przy próbie skomunikowania się ze stacją 1541 II wyświetlał błąd Device Not Present. Kontrola wizualna wykazała obecność plam po nieznanej substancji (np. smar) w górnej części płyty głównej.
Poszukiwanie usterki okazało się pracochłonne. Po analizie schematu postanowiłem w pierwszej kolejności sprawdzić układ U11 (74LS86), odpowiadający m. in. za transmisję sygnału ATN z komputera do VIA. Testy nie wykazały usterki, jednakże przewidywałem, iż problem powinien znajdować się w pobliżu sprawdzanego scalaka. Pomiary wykonane według schematu 1541 II pozwoliły odnaleźć nieoczekiwaną przerwę w okolicach pinu nr 13 74LS86, na którym powinien pojawiać się sygnał ATN w momencie wysłania komendy z C64 . Za pojawienie się tej usterki odpowiadała nieznana substancja na górnej części PCB, która z pewnością przedostała się do wnętrza stacji przez otwór wentylacyjny w obudowie, wchodząc w reakcję z laminatem. Po dokonaniu rekonstrukcji połączenia oraz wyczyszczeniu zabrudzeń, słynna stacja 1541 II z gdańskiego warsztatu p. Jerzego odzyskała swoją sprawność.
Zlecenie naprawy stacji dysków Commodore 1541 II zrealizowałem 10 marca 2024 roku.
Poniższe zdjęcia prezentują przebieg naprawy.
Jeżeli chcesz, by Twój Commodore 64 został ożywiony, zapraszam do kontaktu ze mną za pośrednictwem formularza kontaktowego.